Aku Pun Tak Sanggup

Posted: December 7, 2008 in Perbandingan Agama

BERBICARA tentang kembali kepada Tuhan, kita dapat melihat pelbagai gelagat manusia dalam usaha mereka untuk kembali kepadaNya.. ada yang sanggup mencederakan diri mereka, mencucuk lidah mereka dengan panah, mencucuk belakang mereka sehingga berdarah, sebagaimana yang dilakukan oleh segelintir penganut agama Hindu pada hari Thaipusam.. ada pula orang yang sanggup tidak berkahwin, membotakkan kepala, berkaki ayam, sebagaimana yang dilakukan oleh sami Buddha.. betapa dahsyatnya cara mereka mengabdikan diri mereka kepada Tuhan.. kalau anda meminta saya untuk melakukan perkara ini, saya pun tidak sanggup.. namun, adakah semua ini akan diterima di sisi Tuhan yang Maha Kuasa? inilah yang sering kita persoalkan..


bagaimana pula pendapat anda, sekiranya perkara yang sama dipersoalkan tentang agama Islam? bagaimana pendapat anda sekiranya penganut agama lain mempersoalkan penerimaan amalan-amalan umat Islam di sisi Tuhan.. solat lima waktu sehari semalam, mengeluarkan zakat, berpuasa sepanjang bulan Ramadhan, menunaikan haji ke Makkah.. adakah ini diterima di sisi Tuhan? apakah jawapan anda terhadap persoalan ini? mungkin ada antara kita yang akan menjawab, memang inilah tuntutan Tuhan terhadap hamba-hambaNya.. namun, adakah jawapan ini dapat mereka terima dengan begitu mudah? bagaimanakah sekiranya mereka menjawab, menurut agama mereka amalan merekalah yang dituntut oleh Tuhan?


jawapan kepada persoalan ini cukup mudah.. jawapannya adalah kami, umat Islam, mempunyai bukti yang cukup kukuh untuk mengatakan bahawa memang amalan kami yang dituntut oleh Tuhan ke atas hamba-hambaNya.. dan bukti tersebut adalah AL-QURAN yang menjadi pegangan kami.. mengenai persoalan bagaimana kami begitu yakin bahawa AL-QURAN itu adalah benar berasal dari sisi Tuhan, insya-Allah akan saya jawab dalam entry yang akan datang..


-mrblinc-

jakarta barat

Advertisements
Comments
  1. putra_Tuhan says:

    Maaf sebelumnya bukan bermaksud menyinggung…
    JUJUR…. saya amat terangat sangat bersyukur sekali bukan islam agama pertama didunia….
    coba kita pikirkan bila islam adalah agama PERTAMA didunia, maka tidak akan ada agama-agama besar selanjutnya (Hindu, budha, kristen, dll)… karna bila ada agama selanjutnya setelah islam akan dianggap SESAT… karna dianggap menyekutukan Tuhannya…..
    Biarkanlah umat manusia mencari keyakinannya sendiri, asalkan tetap percaya dengan adanya Tuhan (karna Tuhan hanya satu tiada duanya), berikan kesempatan bgmnPun cara mereka meyakini Tuhan….
    dan selalu berbuat baik…. tidak menyiksa, saling mengerti, tidak membeda-bedakan sesama…. karna intinya kita sama…. jgnlah meninggikan sesuatu hal, karna itu yang akan membuat perbedaan…. tinggikanlah sikap kita yang saling menghargai dan mengerti sesama entah bagaimana kondisi mereka, agama mereka, apapun mereka….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s