Hadits Mu`allaq dalam Shahih Al-Bukhari

Posted: May 22, 2015 in Manhaj Muhadditsin

HADITS MU`ALLAQ (الحديث المعلق) ialah hadits yang telah digugurkan perawi dalam sanadnya, sama ada seorang atau lebih, bahkan sampai ke akhir sanad.

Contoh hadits mu`allaq adalah apabila seseorang yang mengatakan: “Daripada `A’isyah, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:…” atau “Daripada Ibn `Abbas, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:…”, yakni tanpa menyebutkan perawi-perawinya.

Bahkan, sesetengah periwayatan tidak menyebutkan siapakah sahabat – radhiyallahu `anhum – yang meriwayatkan hadits tersebut daripada baginda.

Hukum asal hadits mu`allaq adalah dha`if, kerana tidak memenuhi syarat hadits shahih (antara syarat hadits shahih adalah bersambungnya sanad antara perawi-perawi kepada Nabi ﷺ, sedangkan hadits mu`allaq adalah hadits yang gugur sanadnya).

Kita tahu bahawa dalam Shahih Al-Bukhari juga terkandung hadits-hadits mu`allaq, namun hadits-hadits ini bukanlah hadits Shahih Al-Bukhari yang sebenar. Oleh sebab itu, kita akan dapati hadits-hadits mu`allaq ini tidak diletakkan nombor.

Hadits mu`allaq dalam Shahih Al-Bukhari terbahagi kepada dua:

(a) hadits mu`allaq yang marfu`.

(b) hadits mu`allaq yang tidak marfu` (kata-kata sahabat, tabi`in, dan sebagainya).

Hadits mu`allaq yang marfu` (a) terbahagi kepada tiga:

(a.i) hadits mu`allaq yang shahih, diriwayatkan secara bersambung oleh Al-Bukhari sendiri dalam kitab shahihnya.

(a.ii) hadits mu`allaq yang shahih, diriwayatkan secara bersambung oleh muhaddits lain dalam kitab mereka.

(a.iii) hadits mu`allaq yang tidak shahih.

Contoh hadits mu`allaq untuk kategori (a.i) adalah:

مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ

Riwayat ini disebutkan secara mu`allaq oleh Al-Bukhari dalam Kitab: Ilmu (kitab ke-3), Bab: Ilmu sebelum perkataan dan amalan (bab ke-10).

a.i - 1

Namun, Al-Bukhari juga meriwayatkan hadits ini secara bersambung dalam Kitab: Ilmu (kitab ke-3), Bab: Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan, Allah akan memberikannya kefaqihan dalam agama (bab ke-13), Nombor hadits: 71. Kata Al-Bukhari:

حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ عُفَيْرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ يُونُسَ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ: قَالَ حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، سَمِعْتُ مُعَاوِيَةَ خَطِيبًا، يَقُولُ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ ﷺ يَقُولُ:

مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ

Telah menceritakan kepada kami Sa`id bin `Ufair, katanya: Telah menceritakan kepada kami Ibn Wahb: Daripada Yunus: Daripada Ibn Syihab, katanya: Telah berkata Humaid bin `Abd Ar-Rahman: Aku mendengar Mu`awiyah berkhutbah, katanya: Aku mendengar Nabi ﷺ bersabda: “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan, Allah akan memberikannya kefaqihan dalam agama.”

a.i - 2

Contoh hadits mu`allaq untuk kategori (a.ii) adalah:

وَكَانَ النَّبِيُّ ﷺ يَذْكُرُ اللهَ فِي كُلِّ أَحْيَانِهِ

Riwayat ini disebutkan secara mu`allaq oleh Al-Bukhari dalam Kitab: Haid (kitab ke-6), Bab: Wanita haid melaksanakan keseluruhan manasiknya kecuali thawaf di Baitullah (bab ke-7).

a.ii - 1

Al-Bukhari sendiri tidak meriwayatkan hadits ini secara bersambung dalam kitab shahihnya, namun hadits ini diriwayatkan secara bersambung oleh para muhadditsin lain, antaranya Muslim dalam kitab shahihnya, hadits nombor: 373. Kata Muslim:

حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ وَإِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى، قَالَا: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي زَائِدَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ خَالِدِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنِ الْبَهِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ:

كَانَ النَّبِيُّ ﷺ يَذْكُرُ اللهَ عَلَى كُلِّ أَحْيَانِهِ

Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib Muhammad bin Al-`Ala’ dan Ibrahim bin Musa, kedua-duanya berkata: Telah menceritakan kepada kami Ibn Abi Za’idah: Daripada bapanya: Daripada Khalid bin Salamah: Daripada Al-Bahiy: Daripada `Urwah: Daripada `A’isyah, katanya: “Nabi ﷺ mengingati Allah dalam setiap keadaannya.”

a.ii - 2

Contoh hadits mu`allaq untuk kategori (a.iii) adalah:

وَيُذْكَرُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَفَعَهُ: مَنْ أَفْطَرَ يَوْمًا مِنْ رَمَضَانَ مِنْ غَيْرِ رُخْصَةٍ وَلَا مَرَضٍ، لَمْ يَقْضِهِ صِيَامُ الدَّهْرِ وَإِنْ صَامَهُ

Riwayat ini disebutkan secara mu`allaq oleh Al-Bukhari dalam Kitab: Puasa (kitab ke-30), Bab: Apabila berjima` di bulan Ramadhan (bab ke-29).

a.iii - 1

Hadits ini tidak shahih, malah Al-Bukhari telah memberikan isyarat kedha`ifannya dengan penggunaan shighah tamridh (صيغة التمريض, dalam contoh ini shighah tamridh yang digunakan adalah lafaz يُذْكَرُ). Selain itu, At-Tirmidzi juga menyebutkan kritikan Al-Bukhari terhadap hadits ini, sebagaimana yang diriwayatkannya dalam kitab jami`nya, dalam Abwab: Puasa (abwab ke-4), Bab: Apa yang datang tentang berbuka puasa dengan sengaja (bab ke-27). Kata At-Tirmidzi:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، قَالَا: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، حَدَّثَنَا أَبُو الْمُطَوِّسِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ ﷺ:

مَنْ أَفْطَرَ يَوْمًا مِنْ رَمَضَانَ مِنْ غَيْرِ رُخْصَةٍ وَلَا مَرَضٍ، لَمْ يَقْضِ عَنْهُ صَوْمُ الدَّهْرِ كُلِّهِ وَإِنْ صَامَهُ

قَالَ أَبُو عِيسَى: حَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ، وسَمِعْت مُحَمَّدًا يَقُولُ: أَبُو الْمُطَوِّسِ اسْمُهُ يَزِيدُ بْنُ الْمُطَوِّسِ، وَلَا أَعْرِفُ لَهُ غَيْرَ هَذَا الْحَدِيثِ

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar: Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa`id dan `Abd Ar-Rahman bin Mahdi, kedua-duanya berkata: Telah menceritakan kepada kami Sufyan: Daripada Habib bin Abi Tsabit: Telah menceritakan kepada kami Abu Al-Muthawwis: Daripada bapanya: Daripada Abu Hurairah, katanya: Sabda Rasulullah ﷺ: “Sesiapa yang berbuka puasa 1 hari dalam Ramadhan bukan kerana rukhsah atau sakit, puasanya tidak dapat diganti walaupun dia berpuasa setahun penuh.” Kata Abu `Isa (yakni At-Tirmidzi): Hadits Abu Hurairah tidak kami ketahui melainkan melalui jalur ini. Aku mendengar Muhammad (yakni Al-Bukhari) berkata: Abu Al-Muthawwis namanya ialah Yazid bin Al-Muthawwis, aku tidak mengetahuinya selain daripada hadits ini.

a.iii - 2

a.iii - 3

Sekian penjelasan ringkas tentang hadits mu`allaq dalam Shahih Al-Bukhari, beserta contoh-contohnya. Wallahu a`lam.

Untuk memuatturun fail .pdf, sila KLIK DI SINI.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s