Salahkah Gigiku?

Posted: July 24, 2017 in Uncategorized

“GIGI Aqil tak rata, macam gigi papa.”

Ini kata-kata isteriku kepada anak sulung kami ketika membersihkan giginya.

Ini bukan kali pernah kondisi gigiku diberikan komen seperti ini. Kami pernah melawat kawan isteriku, juga seorang doktor gigi. Ketika ada yang memuji anakku, ada yang kata: “Muka Aqil sama macam muka papa.” Lalu, kawan isteriku mencelah: “Gigi pun sama macam gigi papa ke?”

Mungkin maksudnya cuma untuk bergurau, tapi kata-kata tersebut sedikit sebanyak terkesan di hati.

Kadang-kadang aku terfikir, teruk sangatkah kondisi gigiku sehingga doktor-doktor gigi boleh komen seperti itu?

Kadang-kadang aku terfikir, salahkah aku kerana tidak mendapatkan rawatan untuk “membetulkan” posisi gigiku?

Kadang-kadang aku terfikir, salahkah aku kerana mengahwini seorang doktor gigi sedangkan keadaan gigiku agak teruk?

Entahlah…

Leave a Reply

